Monday, December 08, 2008

한국 CEO는 이렇게 산다.

한국 CEO는 이렇게 산다. [2008-12-08] CEO


한 국 CEO는 아침형 인간이다. 일하는 스타일은 자기주도형이 많다. 대부분 학습에 적극적인 샐러던트(Saladent)다. 20일에 한 권 꼴로 책을 읽고, 과반수가 종교 생활을 한다. 포브스코리아 패널 서베이가 밝혀 낸 한국 대표 CEO들의 라이프스타일이다.

CEO의 80%가 새벽 6시 이전에 일어난다. 평균 기상 시각은 5시52분. 포브스 CEO 패널 서베이 결과다. 가장 많이 일어나는 시각은 패널의 46%가 답한 새벽 6시다. 잠자리에 드는 평균 시각은 밤 11시51분이다. 가장 많이 답한 취침 시각은 밤 12시로 44%가 이 시각에 잠자리에 든다고 답했다. 아침형 인간이 주목받은 것은 일본의 의사 사이쇼 히로시가 쓴 <인생을 두 배로 사는 아침형 인간>이 출간되면서부터다.

그는 아침형 인간이 되려면 밤 11시에 잠자리에 들고 새벽 5시에 일어나라고 권했다. 평균적인 포브스 CEO 패널보다 50분가량 일찍 활동을 시작하라는 것이다. 아침형 인간으로 살라고 그가 권하기 전에도 아침형 CEO는 있었다.

국 내에선 고(故) 정주영 현대그룹 창업주가 대표적인 인물. 빌 게이츠 전 미 마이크로소프트 회장도 새벽 3시에 활동을 시작하는 것으로 알려졌다. 60대 이상 CEO는 50대 이하보다 기상 시간이 35분 일렀다. 또 기업 규모가 클수록 아침 기상이 이른 것으로 조사됐다(대기업 5시26분, 중견기업 5시54분, 중소기업 6시13분). CEO의 수면 시간 역시 미미한 차이나마 기업 규모가 클수록 짧은 것으로 나타났다.
CEO들의 하루 평균 잠자는 시간은 5시간 57분으로 조사됐다. 응답자의 75%가 하루 평균 6시간 이하의 수면을 취한다고 답했다. 약 3분의 1은 5시간 잔다(32%)고 밝혔다. ‘한국의 사회지표’에 따르면 한국인의 58.9%가 하루 7시간 이상 수면을 취한다(2001년 국민건강영양조사). CEO의 수면 시간은 나이가 많을수록 긴 것으로 나타났다.

한국 CEO의 업무 스타일은 어떤가? 우리는 업무 스타일을 기준으로 CEO에 대한 유형화를 시도했다. 업무 스타일 유형은 ‘자기주도형’, ‘관계중시형’, ‘과정지향형’, ‘성과지향형’의 네 가지로 나누었다.

●자기주도형 : 35%(12명)
●관계중시형 : 26%(9명)
●과정지향형 : 12%(4명·관계중시적 과정지향형 2명 포함. 이 2명은 관계중시형·과정지향형 점수가 서로 같았다)
●성과지향형 : 26%(9명·자기주도적 성과지향형 6명 포함. 이 6명은 자기주도형·성과지향형 점수가 서로 같았다)

새 로운 것을 빨리 배우고 바로 적응하는(86%) 타입이기도 하다. CEO들이야말로 공부하는 직장인-샐러던트라고 할 수 있다. 샐러던트는 샐러리맨(Salaryman)과 스튜던트(Student)의 합성어로 직장에 몸담고 있으면서 새로운 분야를 공부하거나 자신이 종사하고 있는 분야에 대한 전문성을 더욱 높이기 위해 지속적으로 공부하는 사람을 가리킨다.

취미 생활 내지는 여가 활동으로 CEO들이 선호하는 것은 독서(81%), 골프(75%), TV 시청(47%), 영화 관람(43%), 공연 관람(35%), 여행(32%) 등이었다(복수응답). 이들 활동은 각각 응답 CEO의 약 3분의 1 이상이 평소 꾸준히 하고 있다고 답했다. 나머지는 등산(29%), 음악 감상(26%), 수면(23%), 수영(11%), 쇼핑(8%), 바둑겴掠?5%), 걷기(4%) 순으로 꼽혔다. 독서는 나이가 많을수록 뚜렷하게 많이 하는 것으로 나타났다(40대 이하 70%, 50대 81%, 60대 이상 88%).

건강 관리를 위해 꾸준히 하고 있는 활동으로는 각각 과반수가 골프(68%)와 걷기(57%)를 꼽았다(복수응답). 헬스(40%)와 등산(28%)도 건강 관리를 위한 활동으로 CEO들이 비교적 선호하는 것으로 나타났다. 나머지 활동은 조깅(11%), 수영(9%), 마라톤(4%), 맨손체조(3%), 스포츠 댄스-국궁(각각 1%) 순으로 지적됐다.

그 부족한 시간을 이들은 어디에 활용할까? 우리는 패널들에게 평소 가정생활에서 꾸준히 하는 활동이 무엇인지 물었다(복수응답). 패널의 절반 이상이 꾸준히 하는 활동은 이런 것들이다. 배우자와의 대화(93%), 배우자와의 외식(77%), 배우자와의 여행(56%), 배우자의 건강 관리 활동에 대한 지원(51%). 패널의 43%는 배우자와 취미생활을 함께 한다고 답했다.

일 년에 읽는 단행본(정기간행물 제외)은 평균 20.2권이었다. 18일에 한 권 꼴로 책을 읽는 셈이다. 감명 깊게 읽은 책으로는 <좋은 기업을 넘어 위대한 기업으로>(5%), <시크릿>과 <삼국지>(각각 4%), <세계는 평평하다>(3%) 등이 비교적 많이 꼽혔다. <변화 리더의 조건>, <이기는 습관>, <디테일의 힘>, <인문의 숲에서 경영을 만나다>, <위대한 기업을 넘어 사랑받는 기업으로>, <생각의 탄생>, <깨진 유리창 법칙>, <긍정의 힘>, <어린 왕자>, <마시멜로 이야기>, <로마인 이야기>(각각 2%) 등도 각각 2명 이상이 감명 깊게 읽은 책으로 지목했다.
패 널 CEO 중 종교 생활을 하는 사람은 56%로 조사됐다. 신앙인 중 65%는 기독교인이라고 답했다. 26%는 천주교인이었다. 불교 신자는 7%로 집계됐다. 참고로 일반 국민 중 종교 인구의 비율은 53.1%다(2006년 사회통계조사보고서). 종교인은 나이가 많을수록 뚜렷하게 많은 것으로 조사됐다. 60대 이상 CEO의 경우 74%가 종교 생활을 하고 있다고 답했다.

CEO 들은 몇 살에 은퇴하고 싶어 할까? 이번 서베이 결과 평균 67세로 조사됐다. 전체의 61.5%가 여건이 허락한다면 65세 이후에 은퇴하기를 바랐다. 은퇴 희망 연령은 나이가 많을수록 높은 것으로 나타났다(40대 이하 62.6세, 50대 66.0세, 60대 이상 71.8세). CEO들이 은퇴 후에 가장 하고 싶어 하는 것은 29%가 답한 사회봉사 활동이었다(복수응답).

이 어서 여행(27%), 강의(9%), 저작(7%), 공부(6%), 신앙 생활-컨설팅(각각 5%), 연구·개발 활동(4%), 후진 양성(3%) 순으로 꼽혔다. 여행을 제외하면 은퇴 후 사회에 일정한 기여를 하고 싶어 하는 것으로 해석할 수 있다.

Thursday, December 04, 2008

Small Things Matter

I realized throughout last night that small things matter. Each individual behavior that I take really matters. Small insincerity, dishonesty, small gossip, and little bit of act really matter. I didn't expect huge consequence of my little actions but it works like a chaos theory. Little paddles of birds will cause storms in China. Start paying attention to small behaviors!

Five Years to B-School: The First Year

Five Years to B-School: The First Year
Typically, students enter business school five years after getting their undergrad degree. A new series takes a year-by-year look at positioning yourself for an MBA

By Francesca Di Meglio

STORY TOOLS

post a comment
e-mail this story
print this story
order a reprint
suggest a story
digg this
save to del.icio.us

Five years. For a newly minted undergrad, it sounds like a long time. It might be, but it's also roughly the amount of work experience collected before a student enters an MBA program. Which means that if you're planning on going to business school someday, you'll boost your chances of getting into a top school by spending those five years wisely.

To help you, BusinessWeek.com is launching a new series: a five-year planner for business school. The five-part series—this is the first—will provide a year-by-year guide to what you should be doing and thinking about in building the sort of résumé and skill set that will be attractive to MBA admissions committees.

But what are we waiting for? Five years goes by pretty quickly. Here's what you should be doing in Year One.

MAKE THE MOST OF YOUR FIRST JOB
The kind of job you have after graduation is not half as important as your performance and the responsibilities you have. Whether you're working at an investment bank (which is typical for someone destined for the MBA track) or teaching middle school (with your mind set on one day starting your own business even though you haven't yet dipped your toes into such endeavors), your goal should be to do your job and do it well, says Lawrence Murray, former associate director in MBA Admissions and current program director of the BSBA Program at University of North Carolina-Chapel Hill's Kenan-Flagler Business School.

Set out to show an evolution in your career, Murray adds. But this is just the first step. Figure out your place in the organization and the organization's place in the industry.

Admissions committees will be looking to see that you made your mark and took advantage of every opportunity you had to be a leader. They want to know that you have initiative and never shy away from challenges and responsibilities. They don't care if you do this at a tiny startup or some big corporation with a well-known name, says Scott Shrum, director of MBA Admissions Research at Veritas Prep and MBA blogger at BusinessWeek.com.

During this first year on the job, take advantage of any training sessions your company offers, soaking up knowledge about the industry, learning the ropes, and developing skills that you'll be able to put into action. You're preparing to build a résumeé that is more than just a list of titles you held; it should eventually be a demonstration of your abilities and accomplishments. Ideally, you should have already gotten started on this during internships. Now you're building on and enhancing your skills.

While most experts agree that it is not wise to up and quit a job right away, they also say that you shouldn't be afraid to leave if there are better opportunities elsewhere or if your current job isn't offering you any chance for growth. Don't job-hop, says Rosemaria Martinelli, admissions director at the University of Chicago's Booth School of Business, but leave if you have to, and be ready to give a good explanation to business schools and potential employers.

At the end of Year One, you should feel more confident about your work and have at least a slightly clearer picture about what you want to do eventually. You can't expect to be CEO at this point, but you should have seen tremendous growth and adjustment in yourself and your work, says Linda Abraham, president and founder of Accepted.com, an MBA admissions consulting firm. "You are really becoming an adult," she says. "Mommy and daddy are not doing it all for you anymore."

LEARN TO NETWORK
Networking, or making contacts in your industry or the greater community, is important for potential MBA candidates for many reasons. For starters, especially at this early stage of your career, you want all the help you can get to succeed and carve out a career path that will earn you one great gig after another.

page 2 of 3)

Besides needing the help of your mentors, you'll also need great people who know you well and can vouch for your strengths and achievements in MBA recommendation letters.

The right mentor is someone who is a few years older than you and has a job you covet. You can approach potential mentors either in person, by e-mail, or with a phone call, briefly explaining that you were hoping to snag a few moments to pick their brains about their job. Tell them you'd like to set up a quick meeting to discuss how they ended up taking on their role, what their job entails on a daily basis, and any tips they might have for you. Accommodate their schedule; they're doing you a favor. In the end, you should be able to use their career paths as a guide for your own.

Don't think the process ends when your meeting does. You have to keep up with these contacts and develop real relationships with them. The relationship goes two ways. You also have to contribute and help them. "You get what you give," says Abraham. In fact, you might even consider mentoring those who are younger than you by offering advice on the job search and looking over résumeés.

Getting to know people is the hard part. You don't have to limit yourself to the team with which you always work. Look around the cafeteria at work, sign up for professional organizations, and get involved with any conferences or special meetings your company offers. Consider talking to people outside of your function in jobs that might interest you to make sure you know what job you'd like to be doing in the future. Many people earn their MBA because they want to change fields or functions altogether. That's O.K. The important thing is that in five years, when you write that application, you know exactly what you want to do. Now is the time to start making those decisions—and talking to others will help you make informed ones.

GET INVOLVED

The office is not the only place you should be getting acquainted with new people. You should also be getting involved in community service and activities that ignite your passion outside of work. While it's true that business schools want to see a track record of service, it's also healthy for you to have a life that is well rounded and full. In those first days after graduating from college, you might feel down or closed off from the world. Essentially, you are a freshman again—and getting involved will give you a renewed sense of self and some purpose.

Consider this your chance to act on your passions. Think about what you really enjoy doing and choose a relevant activity. You don't have to be involved in a 100 organizations, but you should truly be involved in the activities you choose.

These extracurricular activities, besides being fun for you, offer an opportunity for you to show off your passion and personality to admissions committees. "Schools want something substantive, not a list," says Dan Poston, the assistant dean for the Masters Program at theUniversity of Washington Foster School of Business. He adds that you should be able to enthusiastically discuss your participation in these activities during admission and job interviews.

Tutoring and Habitat for Humanity are not the only kinds of activities that admissions committees will find appealing, so don't feel limited. Shrum says he wrote half his application essays about his involvement in an improvisational comedy troupe. The important thing is that you take on responsibility and leadership in any of the groups you join. The good news is that if you're starting to get involved five years away from the MBA, then you are ahead of much of the competition, who often wait until the last minute to perform a few deeds in order to have something to write about.

GMAT: NOW RATHER THAN LATER

One advantage you have in Year One is that you are still in the student mindset. You've only recently completed your undergraduate degree, and you're still used to reading lots of material, taking exams, and listening to lectures.

(page 3 of 3)

Now is the time to make these disciplines a habit. "Deciding to be a business leader means you're committing to a lifetime of learning," says Chicago's Martinelli.

If you had weaknesses in your academic life—writing or especially quantitative skills—continue studying those subjects. Buy books or take courses to sharpen your skills. Read, read, read, adds Martinelli. Pick up books and periodicals that will keep you up to date on business and the industries that interest you most. Stay abreast of current events, particularly those that influence your business. Pay attention to what's going on in the world around you. This will help you to be a better leader, and genuine intellectual curiosity is a must for admission committees to see.

Consider taking the GMAT— the main business school admissions test—now. While it sounds premature, since the GMAT score is good for five years, it makes sense to get it out of the way, when you're still used to studying for exams. On the other hand, some MBA admissions consultants, such as Shrum, say taking more time to study for the exam at a measured pace is an argument for waiting. Either way, you can take the test more than once.

By now you know your learning and test-taking style, so you know what's best for you. If you think you'd do better by taking the test now, then do it. If not, take extra time to study more. If you're not sure, you can always take a practice test from a book or online and see how you do before deciding the best time to take the actual test.

STAY GROUNDED

Times are tough enough these days. While it's good to have a five-year goal, it's also important to have a well-rounded life now, when you're free of many of the responsibilities that come when you're older. Plus, MBA programs want to see that you are physically and mentally healthy and that you can contribute to society and perform well at work. Find ways to de-stress and unwind. Of course, don't be crazy and irresponsible. Explaining why your name showed up on a police blotter to a business school admissions committee isn't an easy task.

You're already staying connected with friends and family through Facebook and Twitter. More professional networks, such as LinkedIn, could be useful to your career (more on that in Year Two of this series). But you have to be careful about the image you present online. Five years from now, Google will still find your Facebook and MySpace profiles. Therefore, do yourself—and your future— a favor by making responsible decisions on- and off-line.

Consider using social networking to do some good. Kenan-Flagler's Murray once had an applicant use her Facebook and My Space pages to market a nonprofit organization that she launched. In her application, she was able to use this material to demonstrate her passion, leadership, and initiative, which the admissions committee ate up. Help some people now, and it might help you five years from now.

BY THE END OF YEAR ONE…

•You should have:

•Begun developing your skill set

•Found a few mentors who have given you a better idea about the jobs you might like to do in the future

•Found a way to translate your passions into a couple of activities in which you'd really liked to get involved

•Decided how you can make an impact at the office and in those extracurricular activities and start implementing a plan of action to do just that

•Kept your mind on business by reading relevant books and articles

•Made a decision about when you'd like to take the GMAT

•Started building a satisfying, well-rounded life and career

Di Meglio is a reporter for BusinessWeek.com in Fort Lee, N.J.

Six Tips to Help Land a New Job

Six Tips to Help Land a New Job

Here's how top career experts say you can improve your job-seeking skills in a worsening economy

Just months ago, Citigroup's (C) plan to eliminate 53,000 jobs (BusinessWeek.com, 11/17/08) would have been shocking. That was then. Within the past few weeks, Ford Motor (F), Starbucks (SBUX), General Motors (GM), Washington Mutual, and other big-name companies have announced similar cuts, pushing the civilian jobless rate to a 14-year high of 6.5%. Today, more than 10 million Americans are searching for work. Many have college degrees, management skills, and white-collar work experience; in a stronger economy, they'd be gainfully employed. But for the immediate future, an all-important question looms: What now?

Given the wave of job cutting this year and the likelihood of further losses in 2009, BusinessWeek queried prominent career gurus about how skilled job seekers can best position themselves during the credit crunch. Following are their six top tips:

1. Stay positive.

Among the recently laid-off, there's a tendency to assume the worst. But for many, pink slips come with a silver lining, says Maureen Anderson, author of The Career Clinic: Eight Simple Rules for Finding Work You Love. A recent Gallup survey found that 77% of Americans dislike their jobs. Using your newfound downtime to self-examine—"What do I really want to be doing for eight to 10 hours every day?"—could push you toward a more satisfying career path, or at least offer an intriguing change of pace. To an extent, Anderson explains, "it's best to think of [unemployment] as an adventure."

Of course, such "adventures" are tough during a recession: Your dream job might be less accessible than in years past, and you'll probably face stiffer competition. But if you're pursuing something you love, it's easier to stay driven. "Enthusiasm is like fuel," Anderson explains. During a prolonged job search, "it'll carry you farther than you think."

2. Establish a professional blog.

Employers are constantly scanning the blogosphere for "go-to guys," says Marty Nemko, a longtime career coach and host of Work with Marty Nemko, a weekly show on National Public Radio's San Francisco affiliate. And if you're writing about a specific industry, there's a good chance you'll get noticed. Stay abreast of trends, offer insightful commentary, and engage your readers, much like Kerry Kerstetter does on his accounting blog, The Tax Guru. That way, says Nemko, "you won't be seen as an 'unemployed dude.' You'll be seen as a powerhouse in your profession."

3. Join a job site.

If you haven't yet created a profile on LinkedIn or registered with such online career hubs asCareerBuilder and Monster.com (MWW), you should. On LinkedIn, more than 30 million professionals "exchange information, ideas and opportunities," according to the site's home page. And roughly 300,000 employers post jobs on CareerBuilder, where overall traffic has increased 4% since last month's Wall Street meltdown, says Jason Ferrara, the site's senior career adviser. Translation? The more contacts you make, the more jobs you can access. And during rough economic times, social networking can streamline your career search. Adds Nemko: "I'd even try posting on a Yahoo! forum."

4. Pursue an "Obama industry."

On his Web site, President-elect Barack Obama promises to "save or create" 2.5 million jobs by January 2011. Among the industries likely to benefit: infrastructure, energy, education, and health care. Job seekers should seize the moment, says Nemko. "Dovetail your strengths to fit [an expanding field]," he says, adding that extra schooling is not imperative. "Ride the wave of Obamania."

5. Get creative.

In today's saturated job market, standing out is more important than ever. So feel free to be "a little unconventional," says Anderson. When you're meeting career contacts—or even just schmoozing at a party—try carrying self-made business cards, she says. You can give yourself a straightforward title, such as "experienced advertising executive," or try something more humorous, such as "professional job seeker." Explains Anderson: "It's important to be talentedand likable. Before hiring someone, employers usually ask themselves, 'Would I want to grab coffee with this person on a Tuesday morning?'"

Another way to get noticed is to create a video résumé, which you can upload to such sites as Monster and CareerBuilder. Beyond displaying your personality, the video supplement proves you're willing to embrace new media—a crucial trait in today's Web-savvy business world, Ferrara says.

6. Fix your flaws.

Most employers say recessionary layoffs aren't personal. But more often than not, there's a reason you were let go and other employees were not. Ideally, you should figure it out before starting a new job search, says Nemko. He suggests asking yourself some basic "introspective" questions: Did I ever slack off? Was I properly trained? Did I get along with my colleagues? Was I on time for work?

If you find shortcomings in your professional self, resolve to resolve them. Otherwise, says Nemko, "you'll probably get laid off again."

Macsai is a writer for BusinessWeek.

Tuesday, December 02, 2008

holla back

what does holla back mean?
according to urban dictionary, it could mean that get back to me, call me back later, 

계단형 인재가 되어라...

2008년 11월 12일자 LG Business Insight

지속적 성장의 중요성은 새삼 강조할 필요가 없습니다. 어떤 영역이던 반짝 주목을 받는 신인은 많습니다. 그러나 지속적으로 주목을 받기 위해서는 지속적 성장 없이 불가능합니다. 리더십 영역도 마찬가지입니다. 단계별 필요 역량을 개발시키지 못한다면 자연히 도태될 수밖에 없습니다. 인간의 생애를 여러 단계로 구분하고 각 단계별 특징을 정의하듯, 개인의 역량 개발 측면도 크게 네 단계, 즉 경력 초기(배양기), 경력 중기(성장기), 경력 후기(성숙기), 경력 말기(완성기)로 구분할 수 있고 각 단계별 필요 역량들을 정의할 수 있습니다. 이번 편지에서는 단계별 역량 개발에 대해 생각해보기로 합니다. 2008년 11월 12일자 LG Business Insight에 실린 조범상 선임연구원의 “계단형 인재가 되어라”에서 내용을 정리했습니다. 

1. 경력 초기(배양기) : 조급증을 버리고 기본기부터 다져라

신입사원은 능력보다는 태도가 중요하게 평가 받는 시기입니다. 조직에서 빨리 인정받으려고 서두르기 보다는 열정과 흡수 능력을 키워 업무의 내용을 파악하고 조직의 DNA를 빨리 체화하는 것이 급선무입니다. 그런데 의욕이 앞서고 조직에서 빨리 성장하려는 욕심 때문에 한 계단씩 꾸준히 역량을 축적해 나가는 과정을 간과하는 경우가 있습니다. 이런 경우 조직에 대해 쉽게 실망하고 슬럼프를 경험하기도 하며 심지어는 쉽사리 이직을 결심하기도 합니다. 
입사 초기에는 조급증을 버리고 기본기부터 닦는 것이 중요합니다. 먼저 부서에서 수행하는 업무의 종류를 파악하여 도식화해 보고, 각 업무가 어떤 과정을 거쳐 이루어지는지 이해해야 합니다. 조직의 전반적인 분위기, 동료들의 특징들을 파악하는 것도 놓쳐서는 안 될 포인트입니다. 물론 이 모든 일에 열정이라는 요소를 빠뜨려서는 안 됩니다. 이 시기에 쌓인 열정은 쉽게 사라지지 않으며 직급이 올라갈수록 조직에서 인정받을 수 있는 귀한 재산이 되기 때문입니다. 

2. 경력 중기(성장기) : 나를 대표할 키워드를 만들어라 

보편적으로 입사 4~5년 후 경력 중기(성장기)에 접어들면 향후 진로에 대해 고민을 많이 하게 됩니다. 우직하게 한 곳에서 인생의 승부를 걸어볼지, 아니면 지금보다 좀 더 나은 대우를 받고 다른 곳으로 옮길 것인지 고민합니다. 이직을 선택하던 남아있던 경력 중기에 접어들면 잊지 말아야 할 것이 하나 있습니다. 바로 자신을 대표할 만한 키워드, 즉 전문성을 키우는 것입니다. 
이 단계가 되면 조직에서 실무 담당자 역할을 수행하면서 자기 완결적인 업무 수행 능력을 보여야 합니다. 조직도 더 이상 이들을 사회 초년생으로 바라보지 않고, 본격적인 실력 발휘를 통해 성과를 창출해야 할 핵심 인력으로 바라봅니다. 따라서 ‘기획 업무=김 대리’라는 식의 공식이 상사의 머리 속에 자리 잡을 수 있도록 자기만의 전문 영역을 구축하고 꾸준히 경험과 실력을 쌓아나가는 노력이 필요합니다. 

3. 경력 후기(성숙기) : 가치 있는 일을 만들어 주어라 

경력 후기는 조직에서 리더십을 시험 받는 시기라고 할 수 있습니다. 리더십은 우수한 팀을 만들고 유지하는 능력입니다. 따라서 팀의 수행 능력을 극대화하는 것이 리더십의 포인트라 할 수 있습니다. 이를 위해서는 리더가 구성원들에게 성과와 직결될 수 있는 가치 있는 일을 만들어 주는 것이 중요합니다. 
가치 있는 일이란 자료 정리 등 단순한 업무가 아니라 역할과 지위에 적합한 일, 그리고 자신의 역량을 향상시킬 수 있는 일들을 의미합니다. 리더의 위치에 오르면 구성원들의 능력 수준을 파악하고 이들이 원하는 일들이 무엇인지 이해해야 합니다. 리더는 이 정보를 바탕으로 구성원 개개인의 역량 향상을 도모할 수 있는 가치 있는 업무를 배분해야 할 것입니다. 

4. 경력 말기(완성기) : 의사결정 능력을 키워라

조직의 어느 위치에 있건 항상 의사결정을 내려야 하는 순간에 마주치게 됩니다. 그런데 의사결정이 누군가에게는 보편적이고 큰 위험이 동반되지 않는 일일 수 있지만, 경영진에게는 조직의 미래나 파급효과를 고려할 때 상당히 중요한 사안들이 많습니다. 경영자들이 해야 할 의사결정은 기본적으로 “할 것인가, 하지 말 것인가?”와 같이 양자택일인 경우가 많은데, 어느 것을 선택하느냐에 따라 조직의 성패가 좌우될 수 있기 때문입니다. 경영진으로서 의사결정 능력을 갖추기 위해서는 눈앞의 현상만을 보는 것이 아니라 미래, 또는 현상 그 이면에 감춰진 의미도 포착할 수 있어야 합니다. 그리고 단 하나의 현상만이 아니라 그 주변의 종합적인 상황까지도 파악하는 것이 필요합니다. 이와 같은 종합적인 사고가 뒷받침되어야 올바른 의사결정이 가능합니다.

도움닫기 과정을 무시해서는 안 된다 

장대높이뛰기에서 선수가 넘을 수 있는 높이는 30~40m의 도움닫기 거리를 얼마나 많은 힘을 비축하고 빠른 속도로 주파하느냐에 따라 결정된다고 합니다. 계단형 인재가 되는 과정도 마찬가지입니다. 노력 없이 시간이 흘렀다고 해서 자신이 원하는 시기에 능력이 향상될 수 없는 것처럼 꾸준한 역량 배양만이 계단형 인재로 성장하기 위한 밑거름이 될 수 있습니다. 또한, 현 경력 단계에 필요한 역량만 닦는다고 하면 다음 단계로의 도약이 어려울 수 있다는 점을 간과해서는 안 됩니다. 경력 단계별로 필요한 역량이 다르기 때문입니다. 따라서 현재 필요 역량과 더불어 다음 단계의 역량 또한 미리 파악해서 개발하려는 노력이 뒤따라야 지속적이고 연속적인 성장이 가능할 것입니다. 

Monday, December 01, 2008

결혼 전에 상대에게 꼭 물어봐야 할 25가지 질문

결혼 전에 상대에게 꼭 물어봐야 할 25가지 질문
지식노트 내용


▽ 직업에 대한 물음

배우자가 될 사람이 어떤 직업을 가지고 있느냐는 매우 중요하다. 상대가 자신이 갖고 있는 직업에 얼마나 만족하는지, 앞으로의 직업 설계가 어떠한지 묻는 일도 중요하다. 다음의 질문으로 그에 대한 답을 기대해보자.

1. 현재 다니고 있는 직장은 어떤 기준으로 선택했습니까?
2. 일주일에 몇 시간이나 일을 합니까?
3. 최종 목표는 무엇입니까?
4. 은퇴 후 계획은 무엇입니까? 직장을 그만뒀을 때 계획하는 일은 어떤 것입니까?
5. 직업에 대해 세부사항은?(얼마나 자주 출장을 다니는지, 위험한 일은 아닌지 등)


▽ 돈에 대한 물음

돈은 함축하는 바가 큰 주제이다. 많은 커플들이 자신들이 버는 돈이 ‘얼마나 많나’라는 점에 대해서는 이야기하길 꺼려한다. 그러나 수입에 관한 사항은 일상생활과 삶의 질에 밀접한 관계가 있으므로 사전에 알아둘 필요가 있다. 다음은 당신이 돈에 관해 꼭 물어야 할 질문.

6. 연봉은 얼마나 됩니까?
7. 은행 예금은 결혼 중에 각각 따로 관리할까요? 같이 할까요?
8. 부채가 있습니까?
9. 가계부를 쓰겠습니까?
10. 많은 돈을 번다는 것은 당신에게 얼마나 중요합니까?


▽ 섹스에 대한 물음

남자와 여자는 그들의 성에 관해 다른 관점을 가지고 있다. 남자의 경우, 섹스의 중요성을 부정하며 신성한 것이라고 여기지 않는 경향이 있다. 여성의 경우, 남자보다 잘 모르며 더 부끄러워한다. 그렇다고 그것을 알기 위해 몸을 함부로 허락하지도 않는다. 성적 기대감과 두려움에 대한 대화에서는 서로를 존중해 주어야 한다. 아래의 질문은 상대의 ‘성 관계 역사’를 꼬치꼬치 캐묻는 것이 아니다. 당신과의 관계를 더욱 친숙하게 만들기 위해 대화의 장을 열려고 하는 것이다.

11. 어떤 섹스를 즐기십니까? 당신이 특히 불쾌하게 여기는 섹스 행위가 있습니까?
12. 섹스를 시작할 때 편안하게 느낍니까? 그렇다면 이유는? 그렇지 않다면 왜?
13. 섹스 전 분위기를 내기 위해 필요로 하는 것이 있습니까?
14. 얼마나 자주 하길 원하고 또는 기대합니까?
15. 행복한 결혼생활을 하기 위해서는 성생활이 절대적이라고 생각하십니까?


▽ 양육에 대한 물음

성숙한 성인은 결혼을 해서 한 가정을 꾸려나가기 위한 계획을 세울 줄 안다. 만약 당신이 결혼을 해서도 아이를 갖지 않을 계획이라면, 혼돈으로 치닫기 전에 상대와 합의를 이뤄야한다.

16. 언제, 몇 명이나, 아이를 갖고 싶습니까?
17. 아이들은 어떤 종교적이거나 정신적 토대 위에서 양육돼야 한다고 생각하십니까?
18. 친지들과 가까운 사이로 아이를 키우는 것이 중요하다고 보십니까?
19. 어떤 방식으로 아이를 교육할 생각입니까?
20. 남자 아이나 여자아이나 평등하게 다루겠습니까?


▽ 종교에 대한 물음

종교는 오늘날에도 복잡하게 얽혀 있다. 종교에 대해 대화할 때, 어떤 종교를 가지고 있느냐의 문제를 떠나 서로에게 종교는 어떤 의미가 있는지를 살펴라.

21. 신을 믿습니까? 그것이 당신에게 어떤 의미입니까?
22. 어떤 종교적 활동을 하고 있습니까? 그것이 당신의 삶에 큰 부분을 차지하고 있습니까?
23. 당신의 종교가 음식, 사회활동, 가족, 성관계 등의 일상 행동에 제약을 주진 않습니까?
24. 결혼 상대자와 종교적 신념을 공유하는 것은 얼마나 중요합니까?
25. 신앙에 따라 아이를 양육한다는 것은 당신에게 얼마나 중요합니까?

태그
결혼, 연애, 결혼전질문, 상대방확인

Another quote

"5년 후 나를 보려면 두가지만 보면 됩니다. 지금 내 곁에 있는 사람과 내가 읽고 있는 책이다."
- 황을문, 서린 바이오 사이언스 대표 이사
Who am I with and what books have I been reading?

Sunday, November 30, 2008

5 Things You Didn't know about ...

Narcissistic Personality Disorder
I recently revisited a newspaper that I collected long time ago.
It's about Narcissistic Personality Disorder. The more I read about this article, the stronger I get associations to this disorder. 

Desonta Holder wrote this article I think. (dholder@MiamiHerald.com)
Here is what the article says about the disorders by Dr. Samek, an executive board member of the Dade County Psychological Association.
"This relatively newly defined disorder first appeared in the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders in 1980 and the diagnostic criteria was revised in 1987 and 1994. Dr. WIlliam Samek, a clinical and forensic psychologist in Miami, explains the disorder:

1. All about me: It's a character disorder in which a person tends to: have an inflated snese of self-importance; be preoccupied with thoughts of his or her great success, power, brilliance, or beauty; believe that he or she is special, unique or better than everyone else; desire, expect, or demand excessive admiration from others; have a sense of entitlement; exploit and take advantage of others; lack empathy and emotional connection to others; and be arrogant and act superior.

2. Deep down: People with narcissistic personalities, in spite of their thoughts and behaviors, unconsciously feel inferior and inadequate. 

3. Successful treatment: Many experts believe narcissistic people can never be successfully treated. In fact they can be successfully treated. Treatment usually needs to be compelled, is long term (several years), and often requires both a mental health professional with special expertise in treating narcissistic personalities and another person or institution that has the power to require that the narcissistic person completes treatment. Treatment is usually best done in group therapy with other individuals who have narcissistic personality problems.

4. Dysfunctional childhood: Narcissistic personality disorders are often caused by poor parenting and a dysfunctional childhood. The parents of a narcissist either overly spoiled and pampered the child or they were overly harsh and abusive. Either extreme may cause a child to develop a narcissistic personality.

5. Mild to severe: Narcissistic personality disorder comes in all levels of intensity, from very midl to very severe. Mild forms are attracted to and may become leaders in industry and government. "


As I mentioned at the beginning of this journal, I believe I have this disorder. I need to figure out ways to cure.

Friday, November 28, 2008

Quotes

People who fight fire with fire usually end up with ashes.
- Abigail Van Buren
I usually argue with other people and have been trying to do it. As Ms. Van Buren said, almost always I ended up with nothing.


Live with passion. – Anthony Robbins

My life has been dull and immature and boring. I haven't lived my life with passion. I haven't made a great challenge for myself. I need to start living not dying. 

A wise man makes opportunities than he finds. – Francis Bacon
I shall make opportunities from now on. Opportunities can only be made for the folks who endeavor their whole heart into something that they are passionate about.

Some useful websites for mac

1. Pandora,
2. Senuti for iTunes and iPod
3. code.google.com/pliopdisk
4. shortcut for safari- http://www.dori.com/safariShortcuts.html
5. 

About me

I realized that I have a tremendous rejection against women in terms of getting ahead of themselves, especially they are not qualified in the position to say or do things. 

Today I was working as a explaining person at the bus. Nari came over and left a sticker without saying anything. Immediately, I wondered if she wants to control again because I went through many occasions that she expressed either consciously or non-consciously. I was having fun and making a good conversations with other crews until the incident. 

After all, I went up to her, asking her if she wanted me to hand the sticker over to the little girl who stopped by with her mother. I was angry. 

I didn't know how to respond to such a behavior so I just talked about her behavior to my other crews. I always try not to talk behind someone's back but for this occasion I didn't want it to be passed. 


The main question here is why I have felt so strong against women who expressed control toward me: Nari is one and Kelly is another. Is it because of their past behavior, working like an accumulated frustration?


I need to learn how to be like Jesus in this kind of situations. I need wisdom and knowledge. 


Friday, November 21, 2008

New beginnning starts today

I started writing and spending time with God starting today.
I made a covenant with God saying that I shall spend an hour everyday with Him. I started today with a prayer.

Things that matter most must never be at the mercy of things that matter least. – Johann Wolfgang von Goethe

Thursday, June 26, 2008

마지막 수업

I want to be a mensch.

A person having admirable characteristics, such as fortitude and firmness of purpose: “He radiates the kind of fundamental decency that has a name in Yiddish; he's a mensch” (James Atlas).

It's not only Yiddish speakers who are advised to be a mensch, act like a mensch and associate with mensches — the word has made its way into mainstream English. It is used to great effect by New York Times columnist Paul Krugman:

"'Be a mensch,' my parents told me. Literally, a mensch is a person. But by implication, a mensch is an upstanding person who takes responsibility for his actions.
The people now running America aren't mensches."

Lessons from Randy Pausch

1. "Experience is what you get when you didn't get what you wanted."

I learned that I need to explore more in life. Yesterday I visited D.C. to understand American history as well as cutting edge technology. I didn't get what I wanted to see but I gained experience.

DSCN7627

2. "Brick walls are there for a reason: they let us prove how badly we want things."

"Brick walls are there for a reason. The brick walls are not there to keep us out, the brick walls are there to give us a chance to show how badly we want something. The brick walls are there to stop people who don't want it badly enough. They're there to stop the other people."

Testing this Windows Live Writer

Wow, this one looks so kewl. I learned that I can use this writer tool for updating my journeys.

DSCN7490 wow~~~
Where was i, hmm, in TN?

Monday, June 23, 2008

starting a new day

Yesterday I was mad at my friend, Dion and Iris (they are my co-workers). I didn't like the fact that I can't get to hear my voicemail. However, I realized that in the US I need to say it out loud if I want something. It was a good learning experience. Don't get mad at people if I didn't tell them to.

마음에 두면 좋은 메세지...

첫번째 메시지

누군가를 사랑하지만 그 사람에게
사랑받지 못하는 일은 가슴 아픈 일입니다.
하지만 더욱 가슴 아픈 일은 누군가를 사랑하지만
그 사람에게 당신이 그 사람을 어떻게 느끼는지
차마 알리지 못하는 일입니다.


두번째 메시지

우리가 무엇을 잃기 전까지는 그 잃어버린 것의
소중함을 모르는 것이 사실입니다.
하지만 우리가 무엇을 얻기 전까지는 우리에게 무엇이
부족한지를 깨닫지 못하고 있는 것 또한 사실입니다.


세번째 메시지

인생에서 슬픈 일은 누군가를 만나고
그 사람이 당신에게 소중한 의미로 다가왔지만
결국 인연이 아님을 깨닫고
그 사람을 보내야 하는 일입니다.


네번째 메시지

누군가에게 첫눈에 반하기까지는 1분밖에 안걸리고
누군가에게 호감을 가지게 되기까지는 1시간밖에 안걸리며
누군가를 사랑하게 되기까지는 하루밖에 안걸리지만
누군가를 잊는데는 평생이 걸립니다.


다섯번째 메시지

가장 행복한 사람들은 모든 면에서
가장 좋은 것만 가지고 있는 것은 아닙니다.
그들은 단지 대부분의 것들을 저절로 다가오게 만듭니다.


여섯번째 메시지

꿈꾸고 싶은 것은 마음대로 꿈을 꾸세요.
가고 싶은 곳은 어디든 가세요.
되고 싶은 것은 되도록 노력하세요.
왜냐하면, 당신이 하고 싶은 일을 모두 할 수 있는
인생은 오직 한 번이고 기회도 오직 한 번이니까요.


일곱번째 메시지

진정한 친구란 그 사람과 같이 그네에 앉아
한마디 말도 안하고 시간을 보낸 후 헤어졌을 때,
마치 당신의 인생에서
최고의 대화를 나눈 것 같은 느낌을 주는 사람입니다.


여덟번째 메시지

외모만을 따지지 마세요.
그것은 당신을 현혹시킬 수 있습니다.
재산에 연연하지 마세요.
그것들은 사라지기 마련입니다.
당신에게 미소를 짓게 할 수 있는 사람을 선택하세요.
미소만이 우울한 날을 밝은 날처럼 만들 수 있습니다.


아홉번째 메시지

부주의한 말은 싸움을 일으킬 수 있습니다.
잔인한 말은 인생을 파멸시킬 수도 있습니다.
시기적절한 말은 스트레스를 없앨 수 있습니다.
사랑스런 말은 마음의 상처를 치료하고 축복을 가져다 줍니다.


열번째 메시지

항상 자신을 다른 사람의 입장에 두세요.
만약, 당신의 마음이 상처 받았다면
아마, 다른 사람도 상처 받았을 겁니다.


마지막 메시지

사랑은 미소로 시작하고 키스로 커가며 눈물로 끝을 맺습니다.
당신이 태어났을 때 당신 혼자만이 울고 있었고
당신 주위의 모든 사람들은 미소 짓고 있었습니다.
당신이 이 세상을 떠날 때는 당신 혼자만이 미소 짓고
당신 주위의 모든 사람들은 울도록 그런 인생을 사십시요.